• bertENviola
  • judo
  • tennis
  • hoogspringer 2
  • poolstok

Dít maakt jou uniek!

blog brein assesment

Dít maakt jou uniek!

Je hersenen bestaan uit twee delen; de linker- en rechterhersenhelft. Deze helften bezitten speciale eigenschappen. Een actieve linkerhersenhelft staat voor logisch redeneren, terwijl de rechterhersenhelft verantwoordelijk is voor een creatieve manier van denken. Hoe de hersenhelften op elkaar afgestemd zijn, bepaalt gedeeltelijk jouw persoonlijkheid. En die is bij iedereen anders!

Welke helft is bij jou dominant? Doe hier een gratis test.

Dit verschil uit zich niet alleen in ons denken, maar ook in ons gedrag op de werkvloer. Wat voor type ben jij? Een eeuwige twijfelaar, of neem jij zonder aarzelen het ene moeilijke besluit na het andere? Er zijn verschillende tests die hier dieper op ingaan om te achterhalen wat jouw sterke en minder sterke – werk gerelateerde – persoonlijkheidseigenschappen zijn.

Is het dan handig om dit te weten van jezelf? Ja! Door jezelf goed te leren kennen, kun je uiteindelijk beter presteren. Als je weet wat je sterke en zwakke eigenschappen zijn, kun je hier rekening mee houden in je takenpakket, in je manier van omgaan met je collega’s, zelfs in je privéleven.

Steeds meer bedrijven voegen een assessment toe aan hun sollicitatieprocedure. Zo kunnen ze gericht zoeken naar iemand die echt een aanvulling wordt op het team. Een team met allemaal dezelfde soort denkers is minder effectief dan een team waarvan de leden verschillende invalshoeken gebruiken om tot een oplossing te komen.

Welk assessment gebruiken wij?

Om deze inzichten te krijgen maken wij gebruik van een assessment waarbij het gedrag en jouw drijfveren in kaart worden gebracht. In deze persoonlijkheidstest wordt voor wat betreft het gedrag aan de hand van vier factoren gekeken welk type jij bent. De combinatie van jouw score op deze factoren geven jouw unieke gedragsstijl weer

Dominantie – Deze factor zegt iets over de manier waarop je omgaat met problemen en uitdagingen in jouw omgeving.

Invloed – Deze factor meet de manier waarop je invloed uitoefent op jouw omgeving.

Conformiteit – Deze factor laat zien hoe gereageerd wordt op regels en procedures.

Stabiliteit – Deze factor meet hoe je omgaat met veranderingen en tempowisselingen.

*Deze vier factoren worden ook wel Problems, People, Procedures en Pace genoemd.

De vier factoren worden bekeken vanuit het werkperspectief. Maar we kijken ook naar het gedrag waar jij van nature op terugvalt.

Met de analyse van de drijfveren kun je ontdekken welke drijfveren voor jou belangrijk zijn in je werk, loopbaan en leven. Wat boeit je werkelijk en wat zet jou in beweging. Jouw drijfveren motiveren je om in actie te komen en geven je richting.

Als je voor je gaat solliciteren jouw gedrag en drijfveren al beter in het vizier hebt, dan kan dit aanzienlijke voordelen opleveren. Je weet beter welk soort banen echt bij je past én je hebt met de testuitslag een soort ‘bewijs’ van je persoonlijkheid in handen. Als je zegt dat je besluitvaardig bent, kun je het assessmentrapport gebruiken ter ondersteuning. Sommige bedrijven zoeken zelfs specifiek naar een bepaalde ‘kleur’ teamleden. Dan is het vaak een voordeel als jij al een assessment hebt gedaan!

Wil je ook een assessment doen? Neem voor meer informatie contact op met:

Viola Stoppels

06-13283375
violastoppels@springstaff.nl

Het referentiegesprek

Wat te vragen?

Het leven van een manager gaat niet altijd over rozen. Je denkt eindelijk de juiste kandidaat te hebben gevonden voor die lastig in te vullen vacature, maar dat wil je wel zeker weten.

Iets dat daarbij helpt, is het voeren van referentiegesprekken. Dat zijn van die vervelende gesprekken die je met oud-collega’s of oud-werkgevers van de sollicitant moet voeren. Sommige managers draaien hun hand er niet voor om. Maar meestal worden dit soort gesprekken als ongemakkelijk en onnodig ervaren.

Toch, zo merk ik ook tijdens gesprekken over het vervullen van vacatures in de eHealth sector, is het een gesprek waar veel waarde in kan zitten en zelfs doorslaggevend kan zijn.

Wij geven 5 tips mee voor vragen waarmee je een basis kunt leggen voor een geslaagd referentiegesprek. Vaak is achteraf de conclusie dat die gesprekken helemaal niet vervelend zijn, maar zelfs interessant en plezierig! referentiegesprek recruitment ehealth Springstaff

  1. De verhouding tussen de sollicitant en de referent.
    De eerste vraag is vrij voor de hand liggend, maar daarom niet minder belangrijk. Je weet al wat de relatie is, dus je kan beginnen met de volgende vraag:

    Dus, Donald, u was drie jaar lang de leidinggevende van Katrien, kunt u me iets meer vertellen over hoe deze verhoudingen lagen en hoe deze samenwerking verliep?

    Op deze manier komt het gesprek altijd makkelijk op gang en laat je de referent aan het woord.

  2. Positief beginnen.
    Als u enkele prestaties van Katrien moet beschrijven die meteen bij u te binnen schiet, welke zouden dit zijn en waarom?

    Hier hangt het er vanaf waar je de focus op wilt leggen: op de samenwerking, Katrien als persoon of de successen van Katrien. Ook is het belangrijk dat als je iets specifieks wilt achterhalen, je ook naar iets specifieks moet vragen. Dus als je wilt weten hoe Katrien in stresssituaties handelde of in de omgang was met haar collega’s, vraag hier dan ook naar en vraag naar voorbeelden.

  3. De mindere kanten (tja, iedereen heeft ze) en de onderwerpen die niet zijn genoemd.
    Kunt u een aantal kenmerken of eigenschappen van Katrien benoemen die ze bij ons nog verder zou kunnen ontwikkelen?

    In plaats van zo’n open vraag te stellen, is het ook relevant om tijdens het gesprek op te letten op wat er wel en niet gezegd wordt. Dit geldt natuurlijk ook voor het sollicitatiegesprek.

    Zoals Johan Cruijff zo mooi verwoordde:
    “Als ik jou vraag te laten zien wat je kan, zou je laten zien wat je kan. Maar dan weet ik meteen ook wat je niet kan, want dat laat je niet zien.”

  4. De relatie met het team of andere collega’s.
    Dit is een belangrijk onderdeel. Als je het referentiegesprek aangaat ben je al overtuigd dat de sollicitant de capaciteiten heeft voor de baan. De interesse ligt voornamelijk nog in of de persoonlijkheid van Katrien binnen het team en de organisatie past.

    Hoe was Katrien met haar collega’s en met u als leidinggevende?

  5. De afrondende vraag.
    Hierbij krijg je een stukje bevestiging: overtuiging of twijfel.

    Zou u, indien u de kans zou krijgen, Katrien weer opnieuw aannemen?

    Ook hierbij zou ik zeker om onderbouwing vragen: waarom wel of waarom niet.

Los hiervan zijn er nog een aantal handvatten om deze gesprekken succesvol te voeren. Zo schrijf ik de vragen die ik wil stellen altijd van tevoren op, zodat ik niks vergeet en meer ontspannen het gesprek in ga. Zoals altijd geldt ook hier, stel zoveel mogelijk open vragen, dus van die vragen die beginnen met: Waarom, Wanneer, Wat, Hoe, etcetera. Hierdoor vertelt men meer en loopt het gesprek vaak soepeler.

Met deze hulpmiddelen worden deze gesprekken hopelijk leuker en gemakkelijker. En hiermee krijg je zeker een beter beeld van de sollicitant.

Wil je met me sparren over referentiegesprekken in de eHealth, zorg, ict of andere sector? Of heb je zelf nog een goeie vraag? Ik hoor het graag van je!

Met vriendelijke vraag,

Bert Duisenberg
Recruiter eHealth sector

Springstaff 5 jaar

Springstaff vijf jaar recruitment ehealthApril 2015. Precies vijf jaar geleden. Het roer ging om. Een sprong in het diepe, met de naam Springstaff. Een tweemansbedrijfje. Een werving en selectie bureau voor de zorg en ICT sector. Ik ben een generalist, dingen links laten liggen is voor mij een uitdaging. Deze niche sprak ons het meest aan. Met onze verschillende achtergronden, was ons raakvlak de zorg en ICT. Mijn collega Viola heeft jaren als HR adviseur in de zorg gewerkt. Ikzelf kwam uit een andere hoek, maar ben met mijn vrouw veel in ziekenhuizen geweest. Hier viel me op dat afdelingen vaak niet met elkaar communiceren, systemen helaas niet altijd werken en wij hier, vanuit onze expertise, dus een mooi verschil konden maken.

eHealth recruiter

Om medewerkers in de eHealth sector mogelijk een nieuwe plek te geven waar ze hun capaciteiten volledig kunnen benutten en helemaal op hun plek zijn. Om bedrijven te helpen medewerkers te vinden die hun team compleet maken. Dat was de visie, het idee, de droom misschien wel zelfs.

Dus we begonnen, in het een na kleinste kamertje van het kantoorpand. De helft van de tijd spendeerde ik echter in het allerkleinste kamertje van het pand. De oprit van de A4 gaf namelijk nogal veel decibel af. Daar zat ik bellend met onze eerste potentiële opdrachtgevers. Termen als HIX, HL7, Phir, EPD en ECD kwamen op dit moment nauwelijks voor in onze vocabulaire. Familie werd ingezet om te helpen met zoeken.

De website stond net online toen de eerste geïnteresseerde belde. Een zorginstelling die een ICT-manager zocht. Bevestiging, dat was het. Men zocht iets wat wij aanboden. Het gevoel van dat moment was in een woord, gaaf. Na een jaar hadden we alles redelijk op de rit en konden we doorpakken. Ons team werd uitgebreid. Ook andere zaken zoals Social Media werden opgepakt door deze nieuwe geweldige bronnen van kennis. Hiernaast verhuisden we naar de achterkant van het pand en zelfs naar een groter kantoor. Waar nota bene airconditioning aanwezig is en zelfs als de boeren komen staken op het Malieveld we nog normaal kunnen telefoneren van achter ons bureau.

Nu ga ik niet doen alsof alles vanzelf ging en er alleen maar een stijgende lijn is geweest de afgelopen jaren. Tegenslagen waren er natuurlijk ook. Sollicitanten die op de laatste dag van hun proefperiode toch besluiten om een ander pad te bewandelen. Systemen die achteraf wellicht niet de beste investering waren. Zelf van richting veranderd. In het begin deden wij ook werving van verpleegkundigen, maar er zijn genoeg andere recruitment bureaus die zich hierin hebben gespecialiseerd, dus hebben we besloten om dit achter ons te laten. Interim opdrachten kwamen erbij. Ook assessments nemen we nu af. Focus en flexibiliteit zijn twee belangrijke waarden geweest de afgelopen jaren.

Zoals ik al zei, vijf jaar geleden ging het roer om. Nu, vijf jaar later is onze boot volgens de juiste koers aan het varen en zijn Viola en ik twee tevreden schippers. Wij zijn ontzettend dankbaar voor alle sollicitanten, klantrelaties, ondersteuning en natuurlijk ons team die dit samen met ons mogelijk maakt. Na vijf jaar kunnen we zeggen dat we goed op weg zijn om de droom uit te laten komen, ook al is het keihard werken. De basis is er. Ook nu zitten we weer in een spannende tijd, middenin het Corona tijdperk, dus dan leer je weer relativeren. Op naar de volgende vijf mooie jaren, met het schip nog op koers!

Contact Recruitmentbureau
Den Haag

Springstaff
Benoordenhoutseweg 23
2596 BA Den Haag
info@springstaff.nl

 

Let op: parkeerplaats van Springstaff is aan de achterkant van ons kantoor. Daarom JOZEF ISRAELSLAAN 1 invullen in uw routeplanner. U kunt dan direct rechts de parkeerplaats oprijden. Onze parkeerplaats is de derde aan uw rechterhand.