Vijf tips voor snellere werving binnen zorg & ICT
De arbeidsmarkt is nog altijd erg krap en wij merken ook in onze sector dat kandidaten steeds vaker meerdere aanbiedingen krijgen. Een sterk en effectief sollicitatie- en wervingsproces kan dan het verschil maken. Wij zetten vijf tips op een rij die jou kunnen helpen bij het versnellen van jullie wervingsproces:
1 - Actief en gericht netwerken
Bouw en onderhoud een sterk netwerk binnen de zorg- en ICT-sector. Dit kan door deel te nemen aan branche-evenementen, conferenties en webinars, maar ook door lid te worden van relevante LinkedIn-groepen. Actief netwerken kan je helpen om sneller geschikte kandidaten te vinden via aanbevelingen en referrals. Het onderhouden van zo’n netwerk is ook erg interessant als je een eigen Talentpool wil opzetten.
2 - Analyseer regelmatig jullie selectieprocedure
Een vlotte en gestroomlijnde selectieprocedure betekent snelle terugkoppeling aan kandidaten, efficiënte planning van sollicitatiegesprekken, en heldere communicatie over de volgende stappen in het proces. Hoe sneller je kunt reageren en beslissen, hoe kleiner de kans dat je goede kandidaten verliest aan concurrenten. Om ervoor te zorgen dat jullie proces effectief is én blijft, is het van belang om jullie processen regelmatig te analyseren. Wat zijn zaken die de afgelopen tijd zijn opgevallen en bij welke stappen van het proces is nog winst te behalen?
3 - Flexibele en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Bied flexibele en concurrerende arbeidsvoorwaarden aan die aantrekkelijk zijn voor kandidaten. Denk aan flexibele werktijden, thuiswerkopties, opleidings- en doorgroeimogelijkheden, en een goed salarispakket. In de huidige markt zijn veel kandidaten op zoek naar een goede balans tussen werk en privé, en aantrekkelijke voorwaarden kunnen het verschil maken. Deze tip is vooral relevant op het moment dat een kandidaat tussen twee inhoudelijk vergelijkbare functies kan kiezen. Hij of zij baseert zich dan vaak op de arbeidsvoorwaarden. Zit je qua salaris vast aan CAO schalen, zoals veel organisaties binnen de zorg? Probeer dan vooral zaken als maatschappelijk belang, bedrijfscultuur, werksfeer en een goede werk-privé balans te benadrukken.
4 – Employer branding en (online) zichtbaarheid
Investeer niet alleen in het proces zelf, maar ook in employer branding om jullie bedrijf aantrekkelijker te maken voor potentiële kandidaten. Zorg bijvoorbeeld voor een aantrekkelijke carrièrepagina op je website (“werken bij”) , deel succesverhalen van huidige medewerkers, en zorg ervoor dat jullie actief zijn op social media om je bedrijfswaarden en cultuur te promoten. Dit zorgt voor zichtbaarheid en duidelijkheid richting de kandidaat. Onbekend maakt onbemind, iets wat ook geldt tijdens een sollicitatieproces. Een kandidaat wil een zo duidelijk mogelijk beeld krijgen van het bedrijf waar hij of zij straks terecht komt.
5 – Gebruik de juiste technologie
Maak naast het HR-systeem, indien mogelijk, ook gebruik van een Applicant Tracking System (ATS) en andere geavanceerde recruitment tools die AI en machine learning inzetten om snel de meest geschikte kandidaten te identificeren. Deze tools kunnen helpen bij het screenen van cv's, het matchen van kandidaten met vacatures en het automatiseren van administratieve taken. Daarnaast zijn er steeds meer extra integraties mogelijk waarmee o.a. de communicatie richting kandidaten (deels) geautomatiseerd kan worden. Zie deze technologie niet als vervanging van mensen, maar echt als aanvulling.
Door deze vijf tips toe te passen, kun je het wervingsproces binnen de zorg- en ICT-sector aanzienlijk versnellen en de beste kandidaten sneller aan boord halen. Kun je wel wat hulp gebruiken bij de werving- en selectie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen graag!