“Afspraak is afspraak” binnen het werving en selectie proces…. en ver daarbuiten!
Onlangs kreeg ons bureau een opdracht tot het werven en selecteren van een Account Executive bij een ICT dienstverlener richting de zorgsector. Deze vacature valt zeer goed in onze niche markt, dus op zo’n moment worden alle zeilen bijgezet om de juiste kandidaten te zoeken, vinden, checken, werven, interviewen en voor te stellen aan de opdrachtgever. Ik ken de organisatie en de vier voorgestelde kandidaten pasten goed in het gedetailleerde functieprofiel. Ook qua persoonlijkheid pasten de personen goed bij onze opdrachtgever.
Drie van de vier mochten op gesprek komen bij deze organisatie. Terugkoppeling die ik na afloop van het gesprek van de kandidaten kreeg, is, in concreto, dat ze binnen een week de vervolgstappen zouden horen. Tot op heden geen vuiltje in de lucht, maar…… de terugkoppeling kwam niet binnen een week…
Nu hoort het bij mijn vak als recruiter om daar tijdig achteraan te gaan, maar het probleem is dat ik er achteraan moet gaan, gewoon omdat afspraken niet worden nagekomen.
Dus als, beste hiring manager, u de beste kandidaat wilt aannemen en als u belooft binnen een week terug te koppelen, is het dan een idee om dat vanaf heden te doen? Vele recruiters en kandidaten zullen u zeer dankbaar zijn. Tevens heeft dit een positieve uitstraling op uw eigen organisatie, want u wilt toch ook dat uw huidige medewerkers hun afspraken nakomen?
Gelukkig niet in dit geval, maar ik heb het helaas te vaak meegemaakt dat een kandidaat zich terugtrok, of omdat hij/zij al een andere functie had gevonden (tja, het gaat de goeie kant op met de economie) of omdat hij/zij me liet weten niet voor een organisatie te willen werken die haar afspraken vanaf het begin al niet nakomt.
Met deze klant is het goed gekomen, want voor één van de drie is de status Kandidaat veranderd in Medewerker. Voor de toekomst hebben we goede afspraken gemaakt in een eenvoudig service level agreement, hetgeen neerkomt op: afspraak is afspraak!
Als we allemaal onze afspraken en beloftes beter nakomen, dan kan iedereen zich beter focussen op waar hij/zij goed in is en zal, als je die gedachte doortrekt, de economie een nog betere impuls krijgen, omdat sneller de juiste persoon wordt gevonden en je minder wordt afgeleid door onnodige “navraag-“ telefoontjes en e-mails.
Wilt u, als opdrachtgever of als kandidaat in de Zorg & ICT sector, ook afspraken met ons maken? Neem dan gerust contact op met een van de recruitment specialisten van Springstaff.